7
Allra första gången jag kände
ångesten pressa, karva och mala riktigt illa i mig, så att jag kväljdes och nästan kräktes var jag kanske fyra år, som mest. Jag stod i lilla matsalen och sa
till mamma att jag skulle hjälpa henne, för hon hade just klagat över att hon
hade så mycket att göra. Då stack hon gång på gång ett hårt pekfinger in i mitt
mellangärde medan hon skrattade högt och sa:
- Du!
Som är så liten! Ska du hjälpa mig? Det tror du… Du kan ju ingenting!
Det var då jag första gången sjönk ner i en
totalt bottenlös ångestbrunn. Nästan förintad kämpade jag i den, halvkvävd av
märta. Jag gallskrek och försökte samtidigt förklara varför jag gjorde det. Att
hennes ord och finger rivit upp ett fruktansvärt sår inuti mig.
- Det
är ditt fel att jag känner så här hemskt! försökte jag få henne att fatta att
jag sa, när hon först skrattade och därpå med miner och åtbörder förfasade sig
över mitt hemska skrikande.
Men hon
vände sig högdraget bort, sa:
- Det
var det värsta illvett jag någonsin sett…
Därpå
gick hon ut i köket. Drog igen dörren, stod sedan en stund och såg på mig genom
en smal springa. Jag tittade tillbaka in i det stirrande ögat där. Så främmande
och hårt, iakttagande. Sedan stängde hon
dörren med en bestämd liten smäll. Mitt skrik mattades efter en stund.
Jag
kände efterdyningarna av något fasansfullt inom mig. Hade blivit hemsk.
Nästa
gång låg nog i tiden ganska nära det där första ångestutbrottet.
Vansinnesgenombrottet, skulle väl en och annan ängslig psykiater kalla det. Vid
det tillfället hörde jag från mitt rum mammas och pappas upprörda röster från
köket. Skulle till dem, gick genom lilla matsalen. Hade aldrig hört dem gräla
förut. Blev mycket rädd. Gick i stället ut i den vinterkalla tamburen, smög
vidare in i stora matsalens iskyla och ställde mig där steldarrande att lyssna
till de hemska orden.
Som
visst gick ut på att mamma klagade över att pappa hade druckit kvällen innan då
de varit bortbjudna. Han röt till svar något om att det fanns det som var värre
än groggar. Fortsatte ryta om att hon
skulle tänka på varför han drack. Hon som kom från Fällan skulle förresten
aldrig förhäva sig.
Mamma
hade börjat snyfta så fort pappa höjde rösten - sa att jag var där inne, han
måste vara tyst. En dörr stängdes. Han hade gått. Mamma ropade på mig, och jag
fick komma in i köksvärmen och trösta henne.
Min
storasyster syntes aldrig till vid sådana här tillfällen, var visst inte hemma
då. Kanske var hon i skolan.
En gång under den tid min mörkrädsla var som
allra värst fick jag ligga jämte henne i sängen mitt emot min. Inte så nära att
hon rörde mig, men i alla fall. Det verkade som om hon nästan begrep hur hemskt
jag hade det.
Under en period gick hon då
i sömnen. En gång såg jag henne ta sig upp ur bädden med stelt stirrande ögon
och gå till dörröppningen in mot mammas och pappas sängkammare där hon ställde
sig och bytte några ord med dem. När mamma sa till henne att hon skulle gå och
lägga sig igen gjorde hon genast det. Till synes oberörd sov hon sedan vidare.
Jag blev upprörd, men fick
genast förklarat för mig vad det handlade om och kände mig inte rädd för att
Ullas spöklika sömngångarjag skulle återkomma.
Nej, det var som om min oro
kom från ett inre mörkrum som ingen kunde eller ville dela med mig. Vars dörr okontrollerbart
gled upp ibland.
Dagarna gled vanligen fram i
en omväxlande och för det mesta glad tillvaro där de tråkiga och ängsliga
stunderna lätt försköts till bakgrundens gömslen. För dem fann jag också tröst
hos många underbara och med sig själva oändligt generösa tanter som fanns i den
omedelbara omgivningen: när vi var små sände mamma allt som oftast in Ulla och
mig till Signe och Ellen Hellström i grannhuset. Man kan säga att vi till
mitten av 40-talet hade vårt andra hem där, för hos dem fanns vår trygga punkt
när det blev för hetsigt att vara barn hemma i köks- och baksidesregionerna.
Vi hoppade bara över bäcken
på lättaste stället en bit från köksbrunnen och genade springande över gärdet
till deras bakdörr, som skuggades av en jättelik kastanj till vårdträd. Så var
vi där.
När det var den tiden
plockade vi massor med brunblänkande
kastanjer från marken, de fick fungera som ställföreträdande varor när vi lekte
affär. En del trädde vi på tråd till smycken.
Till vänster om uthuset
fanns ett par farligt intressanta bikupor. Jag undvek att gå alltför nära sedan
jag en gång blivit stungen av surrfäna vid ingångshålet. När den utspökade
Ellen smackande skördade söt smet från stora klibbiga honungskakesjok stod jag
på lite håll, vid Ullas sida någon gång, en annan gång vid Monas, och följde
med spänt intresse hennes förehavanden.
Det hände att en ny
drottning ville koras och därför gav sig
iväg med svärmiskt närgångna hovbin. Då jagade vi runt och hjälpte till att
hålla reda på vart de tog vägen. Svärmens upprörda brumsurrekonsert avslöjade
dem alltid. Varnande rop fick folk i närliggande bostadshus att stänga fönster
och dörrar.
Ellen själv - något
tungfotad - kom så småningom rusande med stege och hov i händerna, iförd
nätmössan och skörderocken. En gång slog de virrande bina sig ner i vårt
plommonträd, nära källarhörnet, och hovades in av pappa som rustat sig med
långskaftat redskap. Han och mamma var mycket glada för att det hetlevrade
följet inte fått för sig att surra in i matsalen, innan fönstren hann stängas.
För där satt gästerna just till bords.
Att komma till fastrarna på
Ryalyckan, tant Hulda på Fransabo, moster Anna på Hagen och Maria Lund, som vi
kallade tant Maja, var också ett spännande äventyr. Ja, det fanns ännu fler
goda tanter i min barndomsvärld. Jag kan knappt räkna dem alla. Där uppträdde
även hyggliga farbröder som jag återkommer till i andra delen.
Emellanåt dök det upp elaka
typer också. En som var riktigt otrevlig skulle nog helst vilja att jag i detta
sammanhang glömde hennes namn. Så här hittar jag på att kalla henne Beda. För
övrigt kom vi båda på hyggligt vänskaplig fot med varandra när jag blev vuxen,
då det verkade som om hon fått viss respekt för mig.
Hon var änka och blev kanske lite morskt tvär
i sättet av bitterhet över sitt livsöde. Hade nog inte så gott om det, för hon
hade rykte om sig att komma köksvägen där det var storkalas. Så fick hon med
sig lite festmat hem, det fick hon då och då också hos oss.
Jag var ganska rädd för den
människan, långt innan hon uttalat försökte prägla min självbild negativt. Hon
var mörkt gråsprängd och ganska kraftigt byggd, såg barsk ut. Verkade hätskt
häxaktig, tyckte jag med tiden. Hade några skäggstrån på hakan och lite
mustasch. Kanske märkte hon och irriterades av att jag förstulet såg bort eller
gav henne mörkbligande ögonkast under lugg när hon kom inom synhåll.
Bild från 20-talet. Under min barndom, på 40-talet, stod det på skylten: Östens Speceri- & Diverseaffär. |
När jag var riktigt liten
brukade jag på min trehjuling cykla upp till byn, till min mycket äldre kusin
Margit och hennes man Östen i affären -
de lyste alltid upp och blev glada när jag plötsligt dök upp närmast
godislådorna. Men plötsligt kunde jag nästan aldrig nå detta åtråvärda
utflyktsmål. För på ditvägen kom Beata i dörren till sitt hus och sa strängt
att jag inte fick komma förbi där. Så tvingade hon mig att vända och cykla hem
igen.
Förmodligen hade mamma bett henne att sätta stoppa för min framfart om
hon såg mig på den två kilometer långa och trafikfarliga cykelturen;
naturligtvis saknades trottoar och vägen var ganska smal. En av det tidiga
40-talets kvinnliga körskoleelever i byn, Asta Alm som var dotter till äldsten
bland våra ansvarsfulla busschaufförer, stannade bilen uppe på backen och
vägrade att fortsätta köra när hon en
gång fick syn på mig vid vägkanten nere i Alebo dal. Var rädd att hon skulle köra
på mig. Så hennes fortsatta körkortsträning uppsköts på ansenlig tid, berättade
hon härom året.
Då jag växt till mig lite tycktes Beda njuta av att försöka intala mig
otäckheter. Om mig själv - när ingen annan hörde. Jag vågade aldrig svara
henne.
En gång sa hon att jag var
den leaste unge som någonsin funnits i hela Unnaryd.
Att vara least uttrycker
äktsvenskt att man är otäckt ful och frånstötande till det yttre men framför
allt den allra elakaste inuti. Ungefär som Den Lede, djävulen, själv.
Jag försökte dra mig till
minnes, utan att lyckas, om denna bistra och härsklystna tant någonsin varit i
närheten när jag betett mig ouppfostrat och varit arg eller busig. Undrade
förtvivlat varför hon tyckte så illa om mig. Det föreföll otänkbart att hon skulle
få för sig att säga något liknande till min syster eller andra barn i
grannskapet. Men jag var på något sätt annorlunda, förstod jag.
Obehagligt särskild för Beda,
som tyckte sig ha rätt att göra mig illa med sina ord. Kanske var det för något
ruskigt, eller lockande sårbart, som hon sett i mina ögon - en trotsig glimt
som hon upptäckt när hon spänt sina ögon i mig, försökte jag förklarande
formulera mina tankar.
Gorgonsk självbild pådyvlades mig som barn: mardrömego att tidigt bekämpa... |
- Skvallerbytta Bingbång, går i alla gårdar,
slickar alla skålar, Bingbång, Bingbång!
Vid sådana tillfällen kände
jag mig inombords som vore jag den vrånga Beda själv.
Jag behövde väl tidigt
utveckla gorgonsk självkritik och skaffa mig ett seglivat Medusakomplex på
axlarna av min stjärnbilds egocentriskt jagande kentaurkropp. Den
trampdynsfotade och mer tilltalande sfinxsymbolen, som också svävat runt oss
som blivit aleborna, bär huvudsakligen min solälskande ljussysters kattmjuka alljagsdrag.
Det var mycket sorgligt att
tvingas göra den där upptäckten om mig själv, att jag inte självklart var
alltigenom god och fin och bra. I stället alldeles tvärtom, åtminstone enligt
Beda. Då och då också i Ullas och lekkamraternas ögon, allt oftare ju äldre jag
blev även för mina föräldrar. Så jag försökte bättra mig, för jag ville
naturligtvis inte vara en sådan där otäck typ som alla avskyr. Den leaste som
någonsin funnits.
Jag
gick verkligen in för att bli en snäll och bra människa som det skulle gå att
tycka om. I Missionskyrkans söndagsskola lyssnade jag efter tips på hur man gör
slut på argan list i sig. Mina öron nästan fladdrade av iver efter vägledning
till den goda stigen. Men jag blev med tiden bara mer och mer sorgligt
lättupprörd och kände mig då sådan som jag lärt var detsamma som ilsket elak.
Det insåg jag vid min ledsna erinran,
efteråt.
Med tiden hände det att jag i sådana
sorgestunder fick tröst av att tänka på den gången när mamma var riktigt extra
nöjd med mig. Stolt. Då hela byn, nästan, hade brutit ut i vrål av skratt och
klappat händer åt mig, så att jag blev hemskt rädd eftersom jag inte förstod
varför de höll på så där - tycktes aldrig vilja sluta. Förut hade jag varken
hört talas om eller upplevt åskådarovationer.
Det var på julfesten 1945 vid mitt livs första
terminsslut, med luciatåg och lackande julsångsstämning. Ett par veckor
tidigare hade jag fyllt sju år. Alla i småskolans båda klasser, som delade
klassrum och kamratskap, fick klä sig
helt i grått och vara med i en teaterpjäs under ledning av vår snälla
lärarinna, Hildur Larsson från sköna Bokhyddan vid Kroksjön. Birgitta
Bergström, Majas och Rose målares finlemmade och mörktecknade flicka, spelade
orolig råttmor som varnade sina många barn för de hemskt farliga människorna.
Jag var den minsta råttflickan som
ställde skrattutlösande frågan, storögt oskuldsfull och med synnerligen
förvånat ansiktsuttyck:
- Känner du livet mor?
Varvid
betoningen låg på det inledande samt det tredje ordets förstaled. Satsen
uttalades mycket långsamt och högtidligt, med sjungande tonslinga från sopran
till bas, för att slutknorrande ända på ”mor” med darr på stämman. Detta
framförande av min enda replik och nyckelfråga hade mamma noga övat in med mig
framför köksspisen där hemma. Så hon kunde som min regissör ta åt sig det mesta
av äran över den exempellösa framgången.
Ingen
hade någonsin förr blivit så utskrattad i byn. Det sa hon tröstrikt
uppmuntrande, efteråt. De girlangprydda väggarna i gamla kommunalhusets fullsatta
samlingssal riktigt bågnade av den löjeslystet överraskade publikens tjut och
skrattsalvor.
I
raden av fönster till vänster om mig tryckte sig mörkret tätt och tungt mot det
speglande glaset under röda adventsstjärnor av papp, och över de mjukvita
bomullsrullarna som skyddade mot springdraget vid nederkarmen. Utomkring var det knakkallt - yrde nog vitt
drev över de hårdpackade snödrivorna. Liksom ett par timmar tidigare då jag väl
påpälsad tog mig hit i bistra iskylan vid mammas ivriga hand, som uppmuntrande
tryckt min.
Snart skulle vi halkande kämpa oss hemåt i
vass motvind, med pinfina snökorn svidande i ansikte och näsborrar. Sedan alla
vällt ut i kapprummet och svept in sig i ylleplaggen som värmts så att strävt
tinblöt våtsmak omhöljde dem. Ytterdörren skulle öppnas och stängas gång på
gång, fläktande in hårt kyldrag runt oss som ännu inte hunnit rusta oss för utträdet i
vintermörket.
Byborna
lät sig av festyra sällan förledas till att låta kvällen bli ens halvsen: måste
hem för att orka upp om några timmar till kedjade kor och annat fä som fordrade
sitt. Upp med tuppen gällde även oss som befriats från fängslande utkomstkrav
kring djur, i princip.
Men än
stampade de bullrigt, gapade och skrattade åt mig, i vinterhelgstass som nyss
hämtats ur malkulekryddade skyddspåsar. En mycket kort stund till. Lucian och
tärnorna trängdes redan vid scendörren nära mig, vitglittrigt svettiga inför
sitt stämningsfulla sjungande i vår julfests stearinrinniga sluttåg.
Husets
goda stämning och trygga lukter svävar ännu runt min minnesnäsa. Här fanns
småskolans enda klassrum där kyrkbyns nybörjare, när årgångarna var tunnsådda,
i bortåt ett sekel lärt grunderna i läsning, skrivning och räkning. Med ett
litet kapprum där vi på matrasten åt smörgåsar och drack medhavd ljum mjölk som
vintertid bytts till chokladmjölk, sittande på bänkarna under ytterplaggens
båda hyllor med krokar.
En
kort tid i början av denna hösttermin fanns bland oss den mycket magra och
bleka Anja från krigets Finland, som kunde bara några få ord svenska. En dag
lade hon ifrån sig sin kladdiga äggmedkaviarsmörgås och gick fram till den
kalla kaminen, lyfte plattan till sin mun och slickade i sig dess sot med
ansiktet groteskt förvridet till ett
stumt grin. För att få oss att begripa sitt utanförskaps förtvivlan, antar jag.
- Hon
är inte riktigt klok, viskade någon i klungan och gick efter lärarinnan som kom
och tog med sig Anja in i skolrummet.
Lite
senare hämtades hon visst av fostermamman. Vi såg henne aldrig mer. Det sades
att hon blivit sjuk av sina krigsminnen.
En aningsdofit av lärarinnans sparsamt påstänkta ljekonvaljeparfym svävade lättsinnigt genom lokalerna. Ihop med intensivt påträngande dunster från det stora förvaringsskåpet vid skolsalens ena vägg, när dess dörrar stod uppslagna. Av kautschuk, blyerts och den vid undervisningen i naturlära åskådliggörande kokosnöten. Där inne på en hylla i vår armbågshöjd fanns också Sparbankens kassalåda, med egen myntspringa i numrerat litet fack för var och en av oss. Det klirrade uppmuntrande när vi i den ömt petade ner våra genom ABC-bokstuppen värpta och av ivriga fingrar värmda enkronor.
En aningsdofit av lärarinnans sparsamt påstänkta ljekonvaljeparfym svävade lättsinnigt genom lokalerna. Ihop med intensivt påträngande dunster från det stora förvaringsskåpet vid skolsalens ena vägg, när dess dörrar stod uppslagna. Av kautschuk, blyerts och den vid undervisningen i naturlära åskådliggörande kokosnöten. Där inne på en hylla i vår armbågshöjd fanns också Sparbankens kassalåda, med egen myntspringa i numrerat litet fack för var och en av oss. Det klirrade uppmuntrande när vi i den ömt petade ner våra genom ABC-bokstuppen värpta och av ivriga fingrar värmda enkronor.
Näsledes
dominerades vi av källarregionens inpyrda kyla som i alla vrår smög in en aning
om fuktunken stank, förmedlad genom det cementkaklade trapphuset. Från de undre
utrymmen där snart hälsosamt rengörande bastubad skulle anordnas för
sockenborna.
Det
där kylslagna draget låg under allt och kunde aldrig helt drivas bort av
kaminvärmen runt eldstädernas ved, kåda och sot. Denna festkväll steg hetta också
ur knastrande flamhålet under köksspisens järnringar medan den något storvuxna
och mycket godmodiga Anna på Kalvaberg övervakade hur kokkaffet ångade ikapp
med sumpskyn ur slamrande jättekittlars pipnäsor. I stora salen blandades den
och alla andra lukter med det smetigt vitsöta klister som hopfogade mångfärgat
silkespapperpynt i granens barr.
Björnburkekletets
stämningshöjande styrka underförstods mer än kändes när vi halvsnyftande av
snuva sniffade över det styvt stiliga silver-och guldpapperet, konformat till
änglakroppar eller godisstrutar. Det som vi några dagar tidigare knappt ens
anat fin air från när vi ur ark av magiskt blänkande materia klippte och
formade vår festutsmyckning.
*
Jäktat irriterad mamma: först ett ont smärtande, hårt lindat ben, på gamla dagar amputerat. |
- Dig har jag
fått för mina synders skull.
Eller:
- Du har väl inte inbillat dig att man skaffar
barn för att de är roliga att ha? Har du trott det? Nej, det gör man för att få nytta av dem.
Naturligtvis
fick jag så småningom även höra att jag var en orm som hon närt vid sin barm.
Och att jag hade dåligt blod.
Då min
elaka eller besvärliga sida störande dök upp kallade hon mig Sonja:
- Nu
har Sonja kommit.
Detta
mitt förbytta spökjag blandade jag nog ihop med den då för tiden mystiskt
försvunna och av ond bråd död ryktesomspunna Viola. Tid efter annan frågade
olycksbådande kvällstidningsrubriker ”Var är Viola?”. Ständigt visades samma
ansiktsbild av henne: hon hade mörkt hår, underligt djup hakgrop och log mjukt;
olycksbådande aningslös om sitt antytt
fasansfulla öde.
Hos Anna på Hagen, t h en av fotogra- ferande kusinen Allans flickvänner. |
- Det är hon som ska göra´t, sades det ibland
runt mig, under de första tio åren av mitt liv - när stämningen var på topp.
Till
skrattkör av besökande släktingar och andra i Aleboköket.
Jag
var ju inte "blyg" av mig, som Ulla alltid ursäktades,med när hon vägrade vara skådeoffer. Hon var snarare trotsigt stolt - och väl flickaktigt tillbakadragen, som
man ska vara. Alltid var det jag som skickades fram när man ville ha något sagt
eller gjort, sådant som kunde verkat hialöst - alltså måttlöst galet - om någon
annan är jag yttrat det. Man kan knappast påstå att jag till vardags var en
framfusig typ, men tillräckligt uppmuntrad växte ibland stormod fram i barm och jag kunde då verka både
hurker och stursker: således frisk och frejdig. Och… ja, jag hade ju faktiskt
kommit till världen som Svens oförvägna reserv, så jag borde väl kunna bli som
en hel karl med tiden.
Tidigt
växte sålunda insikten om att jag i flera avseenden inte var som andra utan
konstig och besvärlig, spökrädd som jag ibland blev mitt bland folk. Ett par
gånger vid matbordet blev pappa arg och hutade åt mig. Det var när jag gnällt
att jag mådde illa och inte ville äta, bara sneglade över axeln mot dörren
bakom mig. Var så rädd att den skulle glida upp på glänt att jag kände hur den
liksom hotfullt pressade sig mot min rygg. Då halvröt han åt mig att det bara
var inbillning och fantasifoster jag höll på med.
Om jag
gjort något galet brukade mamma strängt säga att hon skulle berätta för pappa när
han kom hem, och då var det bäst att jag aktade mig… Dock brukade han på sin
höjd spänna blicken i mig och säga några allvarsord, helt kort. Jag hade
lekkamrater som ångestfullt berättat att riset ibland togs fram. Men mina
förädrar var noga med att hålla sig upplysta och gick in för modern uppfostran,
så stryk eller annat kroppsligt straff ingick inte i deras tuktan. Bara stränga
ögon och tonfall, ihop med väl valda ord.
Det
var nog tur det, för den psykiska bestraffningen gjorde intryck nog i min rätt
känsliga själ. Jag var väl vad man brukar kalla lättagad. Liksom så småningom
mina barn blev: jag brukade knappt hinna rynka pannan och skärpa tonfallet
förrän de sansade sig. Så att jag ett par gånger blev nästan förskräckt och
började undra hur vass min blick egentligen var. Sedan försökte jag istället
förklara onådens intrikata orsakssamband för dem.
Emellanåt
kände jag mig alltså redan negativt annorlunda. Jag ville så gärna vara ljus
och fin som mamma och Ulla och grannens Mona, men i stället var jag pappa upp i
dagen.
- Vad månde bliva av den ungen,
sa man och skrattade åt mig, som inte sällan fick höra att jag var så lik den ibland barske och sotsvärtade
grovsmeden.
Jag började tidigt spela pajas,
för att söka bemästra den växande tyngden i hjärtat och täta sprickorna i min
osäkrade själ.
Vissa dagar
bara satt pappa där böjd över tallriken. Tvärteg och åt. Tungsint, grubblande.
Kanske var det delvis för att han såg ut som ett åskmoln när han ibland kom hem
från smedjan som den där ångesten dök upp i mig. Smedjan var hans fars
efterlämnade livsverk till honom, men där kände han sig nu kanske ovälkommen -
som en illa sedd och sällsynt låglönad dräng. Han hade sålt den billigt på
villkor att under vintermånaderna få arbeta där, när pensionatet var stängt. Om
det då och då kom dagar när det inte fanns jobb nog för två kanske det var
svårt. Vad vet jag?
Vårt hörandes öra 0chs dess dolda inreärld, med bl a hammareoch städ... |
Antagligen
var där fullt upp att göra. Möjligen vantrivdes han tidvis bara i största
allmänhet med jobbet vid ässja, städ och hästhov, som en fastkedjad galärslav -
hårt pressad även inombords. Det hårda slamret och allt oväsen gnisslade sönder
nervluddet i hans öron så att han var
trekvartsdöv redan i 40-årsåldern. Nu efter tusen-årsskiftet har jag hört
psykologer säga att dålig hörsel ofta leder till iso-leringskänslor och depression. Det kan ha
bidragit till att han började dricka mer under ett par år, på 50-talet.
Eller
kanske trivdes han bra i smedjan, men då och då sämre där hemma. Utom när det
gällde kontors- eller receptionsjobbet samt eldandet och fastighetsskötseln
inne och utomkring fungerade han under sommarsäsongens arbetsfördelning mest
som diversearbetande handräckning åt mamma.
På
hans lott föll även att hämta post och tidningar samt att dagligen handla i
byns affärer. De sista femton Aleboåren fungerade han dessutom som chaufför –
körde och bar vid mammas köprunda till Halmstad en gång i veckan. Innan dess
tog hon sig dit per buss, efter fisk, kött, grönsaker och delikatesser. Under
sådana inköpsdagar passade hon ibland också på att få plågsam vård av sitt
bensår, avslutad under en doktors kvartslampa.
*
Av
flera anledningar kände pappa sig nog som ett riktigt ök ibland. Liksom rätt
många av oss andra här i världen.
Ässjan |
Det
kan man ju göra när man sitter med ett trumfäss i bridge, till exempel. Av
vissa ordforskare härleds sådant äss
ur latinets a’s och ass’is om ett visst mynt, kanske en
grundplåt.
Med
sina initialer slog en gång mina eldsjälade föräldrar till och blev till
ES-äss, i mer än en essensiell mening. Vilket min mor inpräglade i vårt privata
linneförråd genom vackert broderade monogram. Initialt hade hon som ogift burit
ett synbarligen negerande EJ.
Det
finns historieforskare som har fått det till att våra fornnordiska gudar, asarna, kom hit från Asien. På
folkvandringstidens 400-tal sägs de ha mottagits väl av våra vänliga
vanergudar, varpå de började beblanda sig. Kanske tog de sig hit över höga
fjällmassiv, för seriösa ordforskare tror att berg-, kropp- eller takåsen låg bakom när Dunder-Tor (h)asade sig fram i åsaregn och
åskåkte över höjderna.
Dessa
experter associerar alltså inte denna benämning till ett andligt spökande
ursprung från as i betydelsen lik,
lockbete och åtel som grund för ätandets åtbörder vid matsmältandets
njutningar. Inte ens sittande på dasshålet med sitt ars. Eller as, som vår
bakdel kallas i viss svensk dialekt.
Fastän
också jag blivit bortskämd och lätt spolar med friskt wc-vatten finner jag
detta rätt närliggande eftersom vi gärna gör tungans smaklökar ihop med magens
ormlikt hopringlade tarm till vår gud. Vältitulerade personer i språkkarrär
framhåller faktiskt att äta stammar
ur ett gemensamt indoeuropeiskt associationsord som i tyskan formats till essen, i engelskan till eat. Ett t och ett s smälter ju gärna
samman och blir enbart det ena eller andra i språkens utvecklande labyrinter. St som i heligt ståtligt och Stort visar
förstås mer på undantag än omöjlig regel.
Det kan tyckas att jag nu breder ordmassor
omkring mig så att det liknar rent griseri i kanske psykotisk mani runt både
fysisk och psykisk metabolik – det som också kan kallas matsmältningskonst.
Vilken jämte förmågan att få barn anses känneteckna oss som levande
varelser. Men saken är den att jag okas
av behovet att förstå våra dilemman i dessa atomkraftens oår och därför drivs
att söka motverkan till vår i-världsförnuftiga kulturs härdsmälta.
I en av de fåror den odlat är det förstås
naturligt att ordens släktslakt kan spåras till närstammande ättlingar. Som en
gång, även i våra trakter, till ättestupslika fällor listigt ledde och fångade
djur vilkas kött de brann av hunger efter. Dessa har genom spöklikt snabbsvunna
årtusenden djuriskt och grymt asat omkring och gått igen i oss, kan man säga.
Det är något att tänka på i dessa yttersta
dagar då vi förvirrade föräter oss bland anorexidrabbade väninnor eller
energidrinkglupande muskelbyggare. Än dopade, än drogade. När vi inte bränner
EU-bål av djurlik för att vi inte längre törs stoppa dem i våra överviktiga gap,
sedan vi brinnande av girighet idiotmatat kadavrens egen avkomma med as i
förfinat pulvriserad skepnad.
Dessa
djur kan ses som ungefär lika värdiga Guds kreatur eller skapelser som vi,
tycker jag. Är ju till och med rustade med gräsbaserat foderbehov.
Vi lär
vara skapade till Guds avbild. Även om vi måste ses som hans relativt platta
och ofärdiga kopior är vi beredda med finurliga händer och överlägset klyftig
hjärna. Avsiktsinriktat framtidplanerande, som de jordens herrar vi gärna ser
oss vara, bär vi ansvaret för hur både vår egen och omgivningens kraft
brukas.
För den skull finns ingen anledning att
högfärdigt leka Herre på täppan och kräva speciell respekt för egen del.
Ty på egen hand, alltså gud- eller gudinnelösa,
är vi i längden ingenting. Då krymper vi till små jämlika eller hierarkibesatta
kryp på planetens yta, krälande runt utan mening och mål: gula, svarta eller
vita; i stora ansamlingar ter vi oss som en gråmelerad sörja. Multikult-melerad, kanske.
Hur kan folk kalla sig religiösa och ändå fortsätta, århundrade efter århundrade, att respektlöst plåga sin Guds andra skapelser? Så som människor beter sig både mot varandra och djuren, till exempel i de katolska ländernas Sydeuropa! Vad munnen säger om paradislängtan betyder inte mycket om man bara för att sanslöst berika sig gör allt för att bidra till helvetiska förhållanden i denna nu befintliga omgivning.
Hur kan folk kalla sig religiösa och ändå fortsätta, århundrade efter århundrade, att respektlöst plåga sin Guds andra skapelser? Så som människor beter sig både mot varandra och djuren, till exempel i de katolska ländernas Sydeuropa! Vad munnen säger om paradislängtan betyder inte mycket om man bara för att sanslöst berika sig gör allt för att bidra till helvetiska förhållanden i denna nu befintliga omgivning.
Jag tror faktiskt att djuren står närmare
Herren än vi i vissa avseenden. De är hans förlängda arm, liksom. Varmed han
igengivande fött och ännu föder oss, av sitt eget kött offrande sig för oss och
sig själv.
Ordet
fä av att föda, få och fängslande hålla fast (sedan det fåfängt serverats på
ärvt fat) är något fattat och
förmodligen fått. Det antas av vissa språkforskare komma från samma germanska grundord
som engelskans fee med betydelsen lön. Fornnordiskans form för detta heter i
isländskan fé än i dag och står för kreatur, egendom. Det vi förr in natura
räknade vår feta rikedom i och bytte med för att få annat fä eller föl,
fåglalikt rakt i gapet eller så. Har väl också något med feminin
tjänstvillighet att göra. I denna pekoral vill jag också framhålla att förledet
i det ordet, liksom i peka, pekuniär med flera, kommer från samma gamla
begreppsvärlds boskapsinhägnad. Med ursprung i den tid då sådana började breda
ut sig runt latinska pecus och pecoralis, trygghetsfrämjande och
rikedomsalstrande.
På
ödesdiger släktträff med italienskans fatalt hägrande Fata Morgana vid Etna och
Messina kan våra folksägners felika huldra till den trakten återgälda det
ödesdigra sambandets gåva. Både till Guds sig eteriskt uppenbarande änglar och
jordbundet trampdynade skapelser, eller de som är klov- eller hovförsedda.
Kanske
kreatur som vid skogens bryn vaktas av en dåraktigt hånad fåntratt, vilken i
sitt synfält har fått sagolik faun som kompisgåva av Gud Själv. Högst på
riktigt.
Att frukta Gud/Allah och för alla söka
utveckla världen vi fått att förvalta genomsyrar självklart, snart, vår globala
tillvaro i denna det tredje årtusendets uppfyllande tid. Att vara rädd om någon
eller något betyder att vi i medkänslans inlevelse verkligen är rädda och oroas
för att något ont ska drabba Den Andre. Motspelaren. Gudsvarelsen.
Shamaners ömsom verkliga, ömsom drömda djurhamnar
och skyddsdjur är andemakter som över hela världen är värda respektfullt
närmande, sedan tidernas gryning. Liksom det faktum, enligt Bibeln, att Guds
tron är uppbyggd av övernaturliga varelser eller änglar som i flera avseenden
är djurliknande: keruberna. De brukar beskrivas som mytologiska väsen med
vingar, djurkropp och människohuvud: symboliserade väktare med övernaturlig
rörlighet, styrka och intelligens.
Det har förklarats att Herren omges av sådana
djuriskt kombinerade änglagestalter eller mellanvärldsliga väsen, som tjänande
lovsångare och budbärare vilka kan tala med oss över alla språkgränser. Stundom
benämnda De Heliga eller Guds Söner och uppfattade som krigare i den väldiga
himlahären: Herren Sebaots. Gränserna är diffusa både mellan och runt goda och onda
änglamakter, och för dessas kontaktyta i sin tur gentemot himlastjärnorna
repektive underjordens svarta hål.
Shamaners ömsom verkliga, ömsom drömda djurhamnar och skyddsdjur är andemakter som över hela världen är värda respektfullt närmande, sedan tidernas gryning. Liksom det faktum, enligt Bibeln, att Guds tron är uppbyggd av övernaturliga varelser eller änglar som i flera avseenden är djurliknande: keruberna. De brukar beskrivas som mytologiska väsen med vingar, djurkropp och människohuvud: symboliserade väktare med övernaturlig rörlighet, styrka och intelligens.
Det har förklarats att Herren omges av sådana
djuriskt kombinerade änglagestalter eller mellanvärldsliga väsen, som tjänande
lovsångare och budbärare vilka kan tala med oss över alla språkgränser. Stundom
benämnda De Heliga eller Guds Söner och uppfattade som krigare i den väldiga
himlahären: Herren Sebaots. Gränserna är diffusa både mellan och runt goda och onda
änglamakter, och för dessas kontaktyta i sin tur gentemot himlastjärnorna
repektive underjordens svarta hål.
Denna
mångtydiga bild av dem härrör från den tid då ingen klar skillnad gjordes
mellan naturfenomen som Gud råder över och de medvetna varelser som fri- eller
ofrivilligt står i Hans tjänst (Psaltaren
104:4).
Emellanåt är de könlösa. Inte minst inom islam spelar änglar en viktig
rol; är närvarande vid bön och i
dödsstunden. Enligt dess tradition heter dödsängeln Izrail och domsbasunens
Israfil. Till änglarna räknas även ett par gravuppvaktare och nitton
helvetesväktare.
Denna mångtydiga bild av dem härrör från den tid då ingen klar skillnad gjordes mellan naturfenomen som Gud råder över och de medvetna varelser som fri- eller ofrivilligt står i Hans tjänst (Psaltaren 104:4). Emellanåt är de könlösa. Inte minst inom islam spelar änglar en viktig rol; är närvarande vid bön och i dödsstunden. Enligt dess tradition heter dödsängeln Izrail och domsbasunens Israfil. Till änglarna räknas även ett par gravuppvaktare och nitton helvetesväktare.
Redan
i Första Moseboken 1:6-7 utformades tanken på en
grupp fallna änglar som ger upphov till mänsklighetens fördärv. Kanske efter gemensam förebild till bibelns och
förislamska zoroastrismens urkund Avesta, möjligen hämtad i de vediska
indiernas dualistiska andevärld där
vissa halvgudar och onda väsen eller demoner bildar motsvarigheter till alla den överste gudens
ljuseldande egenskaper och goda maktskapelser. I irakisk religion kallas denne
ljusgud Ohrmazd.
För
motdragen, inklusive frammanandet av illaluktande och lömska demoner, står
dennes blodtörstiga och avundsjuka tvillingskugga, Ahriman, som för manikéerna
var Mörkrets Furste.
(Än i
dag är Avesta kulttext för en liten kvarleva zoroastrier, de kallas ofta gabr
och finns framför allt i iranska provinsen Yasd. En annan restform är
förmodligen de kurdiska yasidierna som tror på renande själavandring. Ibland
har de felaktigt uppfattats som djävulsdyrkare eftersom religionsnamnet de går
under anknyter till att bönerna ställs till änglar, framför allt
Påfågelsängeln. Anhängarna vallfärdar varje år till Mosul i norra Irak, nära
ruinerna efter assyriska städerna Nineve och Kaleh.)
Ibland
har dessa övernaturliga varelser fått negativ roll som himmelska portvakter och
står då i vägen för människans gudskontakt. Uppträdande som dödsänglar är de
emellanåt frestande anklagare/försvarare, och i form av onda maktvarelser
urskiljer vi i dem våra fientliga motståndare och förgörare. De kan verka som
kroppslösa andeväsen eller i renodlad människo- och djurform utan vingar. Är
löftesbringande eller varnande sändebud, stundom budskapet självt ...
I
Jesus förkunnelse talas om änglar mest i samband med yttersta tiden.
Dödahavsrullarnas text, funnen vid Qumran 1947, berättar att varje människa har
en god och en ond ängel som vill leda oss mot livet respektive döden. Nya
testamentets onda änglar har från början varit Gudstjänare, men avfallit, och
djävulen själv uppfattas som den fallna ängeln Lucifer. Senare
satte den katolska kristendomen vid varje skapad själ en ledsagande
ängel till att vara ljusets skyddsvakt. I vår folktro blev den efterhand
betraktad som ett värnande andeväsen.
I den tidiga kyrkan var änglakulten viktig men tidvis motarbetades den, samtidigt som gnostikerna angreps (Kolosserbrevet 2:18).
Renässansmålarnas
nakna barnaänglar, putti, lär ha gjorts efter modell av antika eroter och
amorskyttar. Bilden t v avtecknar molnfarande småbarnsänglar.
Ärkeänglarna har i bland uppgetts vara sju till antalet, men från medeltiden är de vanligen fyra eller tre och har fått identifierande egennamn: den yttersta domstidens svärdrustade vägledare är Mikael (=Vem är Gud?), Gabriel (=Guds kämpe) bär bebådelsens lilja och den sammanlänkande benämns Rafael (= Gud har helat).
Ärkeänglarna har i bland uppgetts vara sju till antalet, men från medeltiden är de vanligen fyra eller tre och har fått identifierande egennamn: den yttersta domstidens svärdrustade vägledare är Mikael (=Vem är Gud?), Gabriel (=Guds kämpe) bär bebådelsens lilja och den sammanlänkande benämns Rafael (= Gud har helat).
Den
sistnämnde skriver sig också Ralf, Ralph eller Raoul: får bibetydelsen berömd
rådsvarg i latinsk och germansk hopfogning med gamla nordiska och fornengelska
namnformerna Raud, Radulf, Roodolph samt tyska Hrodulf, fram till modern
stavning i Rolf och hjälten Rudolf. Som i julsången om renen Rudolf med röda
mulen. En mästerlig uppnosare.
Uriel
är den rätt fritt svävande fjärde ärkeängeln. I bland annat Hanoks bok har han
skymtat som änglahärens anförare och dödsrikets portväktare. I sin senare
egenskap kanske samarbetande med den trehövdade Kerberoshunden.
Spektakulärt Kristus-Krishnamöte - världsförsonande? |
Ibland
är det fråga om en uppenbarelse av Herren Själv. Keruberna omges av ögon
och emellanåt av påfågelsfjädrar (liksom
indiske guden Krishna), dessa änglavingar är en bild för Guds allseende
beskydd. De smälter samman med naturfenomen som vind och moln när Herren rider
på sina bevingade varelser (Ps 18:11-17).
Stundom
berör deras inre vingspetsar varandra – kan så göra sig till symboliskt kedjevinklande änglar. På avstånd minnande
om bergstoppar å rad, eller Egyptens
pyramider i kvarlevande silhuett mot himlen. Ävenså Alebotaket och en del
fattiga ruckel, liksom arbetslägers koncentrerat enehanda baracker: modernt och
rationellt massfabricerade i länga på länga. Ömsom hårt och lågt nedtryckta.
Stundom dubbelt segertecknande sig i massfascinerad skuggtid?
Det var också keruber som
jämte eldljungande svärd sattes att vakta livets träd vid Edens östra port. För
att vi människor, oroligt stammande och besatta av kunskapsfrukten sedan vi utdrivits till världens smärta, inte
skulle kunna erövra evigt liv.
De
sexvingade och hängivet eldflammande seraferna framstår som än mer mystiska
företeelser, på sina håll har de beskrivits som ormlika. Jag har bara kunnat
utröna att de är överjordiska väsen av dunkel natur och oviss skapnad. Någon gång sägs de bära sköld.
I nya testamentet heter övriga änglakörer troner, herravälden, härskare och makter samt krafter. De senare är försedda med törnekrona, kors och spjut.
I nya testamentet heter övriga änglakörer troner, herravälden, härskare och makter samt krafter. De senare är försedda med törnekrona, kors och spjut.
Förr
trodde vi kristna allmänt att de fromma vid döden ledsagades till himlen av en änglaskara.
Både Jesper Swedberg (sv ps 6, 167 och 458) och hans son trodde att människor
blir änglar efter döden, var och en i enlighet med sin på jorden utvecklade
förmåga att närma sig Gud. Men Emanuel
Swedenborg vidhöll bestämt att det inte var sådana som undervisade honom utan
alltid Gud själv.
Vår
svenska Nationalencyklopedin hävdar att nordbuddhismens himmelskt musicerande
bhodisattvor slående erinrar om motsvarande kristna föreställningar.
Oxar,
dessa A-varelser, okar vi idag vid örat med symboliserande nummerlapp. Här och
där tjockchockade av tillväxthormon. En engelsk joker eller balanserande jockey
behöver dock inte skämmas om den ord- eller ökridaren inte vet att vi nära nog betecknar honom med
ett yogauttryck från fjärran sanskrittempels vedavetande. Där man brukat
gnistra av iver att prisa sitt gudalika välstånds befruktare och därför höljt
dessa kreatur i dubbelt ärande guld.
Vilket säkert var malplacerat, men ändå
vettigare än att som i denna
överviktssjuka kultur leda in våra livdjur, gudsdjuren, i vanebruk och tillväxtodlad öken, ständigt
ökande deras lidande. Frågan är om inte nu planerade fjärrvärmeverk, vilkas
härd ska kadavernäras, tillåts öka atmosfärens stoftmängd mer än lovligt?
Det är nog bättre att som bindemedel blanda köttmjöl
med livdjursblod i cement och betong, så vi får det i väggarna runt oss. Liksom
gjordes vid Colosseumbygget i historisk tid, en metod som föreslagits ska komma
i bruk på nytt.
Andandes
köttmoln har ändå vår materiella värld redan gått ner för räkning.
Trots allt: synbarligen så
gott som uträknad reser sig Gud alltid upp på nio. Har jag hört ryktas från
oräkneliga hopar av universgalaxer.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar